0

Pilihan terakhir Lepas SPM...

Kata-kata aluan
Belajar rajin-rajin sampai ke menara gading, yang nie pesan mak dan ayah aku. Biar bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian, yang nie pesan cikgu-cikgu aku. Banyak lagi kata-kata pembakar semangat yang sentiasa aku ingat. Entry kali nie tertiba nak bukak citer lame. This story is true tak ada kena mengena yang mati, tapi confirm la yang hidup dan mengenali aku nie ada sangkut pautnyer.

Cerita PON bermula
Bila teringat cerita lepas SPM nie,rasa kelaka pon ada, rasa pelik berbenor pon ada. Yelah mana taknyer, aku nie bukan la kategori budak pandai. Bise-bise je. UPSR pon dapat 3A je. PMR plak 3A je. SPM plak 2A je. JE...Nie aku tak tipu ye. Nak bagi taw korang la, sape kata budak pandai tak ley masuk Universiti. Nie bukan nak berlagak ataupun nak jelaz kan korang, Tapi nak bagi tau korang semua, ada pepatah mengatakan usaha tangga kejayaan. So budak bodoh macam aku pon kalau usaha, insyaallah akan mendapat kejayaan. Kita selalu tegok orang berjaya, kenapa kita tak boleh berjaya? Dye orang yang berjaya tue ada bape otak? Satukan. Kita tegok diri kita plak otak kita ada bape. 1 jugakkan. So kenapa kita tak ley berjaya macam dye orang? Persoalan ini selalu bermain dalam fikiran aku time-time abis exam besar dgn Kuar result. Aku selalu nangis, bila result kuar lagi-lagi pas SPM WO, Demo sume pegi uitm, kolej, politeknik, matrix, yang aku nie em dapat politeknik tapi jurusan aku tak minat. Tinggal la aku dan de geng bape ketul je. Cian tak? Feel time tue memang jiwa kacau wo, silap-silap kalo tak kuat iman, bole mati wo. YElah mana taknye TIDO TAK LENA, MAKAN TAK KENYANG. dah peras menongeng la masa tue.

Pilihan terakhir aku taye mak aku, aku cakap aku tak nak sambung belajar nak kejar je. Babnye abis spm aku keja. Mak aku cakap gaji ko berapa sekarang nie? Aku cakap la gaji sekarang RM 600 mak banyak sambil wat muka poyo. Mak aku pon cakap RM 600 banyak, pale otak ko, sekarang memang la cukup sebab ko sorang sok lusa ko dah kawin, ko nak bagi binik dengan anak ko makan apa. Makan pasir la anak-binik ko kata mak aku. So muka dah bengang nie, bengang abis kalo orang lain aku dah tibai dah nasib mak aku. Mak aku bagi satu jalan solat istiharah.

Aku pon solat istiharah malam tue. Alhamdulilah tertiba sok surat tawaran form 6 pon sampai. Aku pon masa tue tak taw form 6 tue apa. Aku ingat abis SPM dah tak ada sekolah. Upanyer ada lagi ea. Tapi time dapat tue bukan minat pon. Sebabkan sayang mak aku, aku pon masuk la form 6. Alhamdulilah sekali lagi walaupun aku merelakan diri dengan memakai pakaian sekolah untuk penambahan 1 tahun setengah, akhirnyer berbaloi jua. Paling Dasyat giler, masa dapat result STPM, Mak aku senyum wo. Yelah selama nie dapat result je mak aku buat muka. Buat muka pelik-pelik la sampai aku dah hafal dah. Akhirnyer berkat aku belajar Form 6 di sekolah keramat aku di SMK Taman Kluang barat la aku berjaya melangkah ke Menara Gading. Dedikasi khas untuk teman-teman seperjuangan dan cikgu-cikgu yang telah berjasa kepada aku.

nie gambar-gambar cikgu tercinta

Budak-budak kelas geografi 6A2. memang hot-hot

kumpulan geng 501

Geng 501 nie terdiri daripada fad, sharmin, naga, ganesan, sivaraj n the king kat belakang sekali tue prabagaran
NIe pic time raya budak kelas Sejarah 6A1,

TRIO-TRIO Geng Rock Kapak

Bebudak lower 6 Time aku Upper 6
Sekian Wasalam.....

0 comments:

Post a Comment

Takkan baca jer kot...




Back to Top