0

Belia oh belia,,,Putarbelit keadaan....Mampukah mengatasinyer!!!

Belia oh belia. Belia yang baik sememangnye menjadi tiang kepada pembangunan insaniah remaja. Kenapa gejala sosial makin banyak masa kini? Persoalan nyer adalah sampai bila Putarbelit keadaan terus wujud dalam muka bumi ini? Why i say like that? Yelah manusia sekarang nie pelik berbonar, bila kita kata tak boleh, seboleh-boleh benda tue yang dye nak. Bila serius, dibawaknyer bergurau. Orang kata sediakan payung sebelum hujan. Tapi bila payung dah disediakan bagai menatang emas yang penuh pon dye orang kata apa, kami jiwa rempit tak main lah payung-payung nie kalo hujan, tak rock la. Bukan apa belia nie takut, takut dapat status title mat jambu, tak maco ders. So mereka nie lebih gemar berbasah ketika hujan, bila dah sakit mula la menyusahkan mak bapak ibaratnyer la.

Kenapa aku kata putar belit cer tengok gambar di bawah nie,,,



Belia benci dadah, iklan nie selalu kita tegok kat televisyen, mahupun kita dengar kat radio. So belia benci dadah maksudyer apa disarankan oleh kerajaan supaya belia-belia menjauhi dadah, dan lebih tepat lagi ialah benci akan dadah. Namun begitu, si putar belit memberi maksud yang berbeza dengan realiti usaha kerajaan membasmi dadah musuh utama negara. Si kaki belit pula mengatakan slogan nie kata belia benci dadah kan, kami orang tua so, orang tua tak benci dadah, belia je, so orang tua boleh isap dadah la, kami kan golongan tua. Dan, dan la nak ngaku tua walhal usia baru pas umur remaja. Ini dikatakan orang malaysia di buat serius, dibawaknyer bergurau.

Seterusnyer,


Nie logo tak nak merokok maksudnyer la. Tapi si kaki belit kata pulak memang la tak nak rokok nie ders, rokok nie bengkok, kami isap rokok orie puyer, tak main la rokok bengkok-bengkok nie. Har sekali dengar memang la betol nampak rokok tue bengkok. Tapi ders waa nak betulkan ayat lu la, rokok bengkok tue bermaksud rokok kalo bole satu malaysia nie nak dibengkokkan biar korang tak dapat isap. Tapi kerajaan masih prihatin, kerajaan sediakan logo je dan membengkokkan rokok tue mengatakan kalo jumpa rokok tue musnahkannyer la. Bukan kejam ayat nie ders tapi nie adalah satu peringatan. Kepada kaki belit tersebut renung-renungkanlah yer.

Ini adalah satu nasihat dan dorongan kepada kita sebagai belia yang berwawasan.


Baru-baru nie sambutan hari belia di putrajaya memberi inpirasi untuk aku membuat entry nie. Akhir kata nasihat yang baik tue berguna untuk kita memperbaiki kelemahan yang ada dalam diri kita sebagai manusia, Kita tidak sempurna tetapi kita boleh menjadi insan yang mempunyai kesepurnaan akal fikiran mahupun fizikal. So aku akhiri dengan slogan BELIA BERWAWASAN PENGGERAK KEJAYAAN.

0 comments:

Post a Comment

Takkan baca jer kot...

Back to Top