0

Kerja, Study, Kawin,,,Mana satu Nak pilih nie???

Peribahasa melayu mengatakan orang tamak selalu rugi. Tapi aku blurr la bila orang taye kat aku antara Kerja, Study, Kawin, mana satu aku nak pilih. So kamu yang menanyakan soalan senget nie kadang-kadang mengelirukan aku. Biar aku perhalusi satu persatu mengikut penunjuk bestari.



Firstly, Kalo aku pilih kerja tak mustahil. Kerana orang kata bukan aku kata ea kerja nie satu punca rezeki kan tak salah kalo kita keja dulu. Tapi bila aku jumpa member time sekolah rendah dulu sades aku dengar nyer. Korang nak taw jom hayati dialog aku dan rakan lama aku.

Di suatu petang bersebelahan kauter tempat kerja aku Brand Adidas, Tepat pukul 4.30PM, time tue aku baru nak kuar rehat kira-kira setengah jam lagi jam pon berdetik...tik..tok...tik..tok...

Faiz zaidon: Wei fadzli sombong ar ko, cam tak nampak aku je kat depan mata ko.
Fad: Eh, Faiz ko kenal aku lagi ke alamak sory der aku igatkan ko dah tak kenal aku, tue aku pura-pura tak nampak hahaha, lagipon ko bukan kecik mana pon kan. So kau tegur aku, aku nampak la wei. Ko wat per sekarang?
Faiz zaidon: Aku kerja kat pasar argh sekarang. Boleh la cari makan tuk masa sekarang. Lagipon aku nie bodoh mana la layak kerja yang elok-elok nie. Walaupun kotor tapi gaji atas 1 K argh. yelah umur dah 21 tahun sampai bila aku nak kerja gaji bawah RM 800.
Fad: Owh yeke, aku igat ko keja kat tempat lama tue. Yelah ko pon.. nape tak nak sambung belajar cam member-member kita yang lain masa sekolah rendah dulu.
Faiz zaidon: Aku nie tak pandai cam korang so aku rasa better lebih baik aku kerja. Sekurang-kurangnyer aku dapat duit daripada aku duduk mengangkang dekat umah. Lagipon aku tak minat nak sambung belajar argh.
Fad: Ok la iz, ko pon dah besar panjang so ko choice la mana lebih penting dalam hidup ko. Sok kawin jangan lupa jemput aku.
Faiz zaidon: Ko kawin je ingat ea mengatal je ko kat sini tettttt....
Fad: SHhhhhh......Gosip derr.....

Hem So aku guna mesin peninmbang balik kerja sementara tak apa la, but kalo nak kerja terus, pastu gaji bawah RM8OO.. berbaloi ke? Sampai tua. Bak kata sepah makan pasir la anak binik ko nanti ahakz. 



Tapi sebenarnyer study tue penting, igat tak pesan mak bapak kita belajar rajin-rajin, bila besar nanti jadi doktor ke cikgu ke ataupun peguam suatu hari nanti tak mustahil. Belajar tinggi-tinggi sampai ke menara gading. Pada aku kalo kita pilih study pon ada baiknyer. Kenapa? Sebabnyer masa muda nie la kita nak study. Otak masih fresh, tak banyak tanggungan. Walaupun aku belum kawin tapi kita kan ada mata, kita boleh lihat macam mana mak bapak kita susah payah nak jaga anak-anak. So bila dah kerja, susah nak divide masa tuk study. So study nie menjamin masa hadapan kita. Orang yang berilmu nie lebih luas pengetahuan.



Kawin pulak. Alahai nie yang aku bengang. Sape tak nak kawin wei. Lagi-lagi kalo bagi kawin free kompom aku angkat kaki wei. hahaha. So kawin tue sebenarnyer tak jadi masalah kat kita nie. Kalo kawin tapi tak ada ilmu, tak ada duit, tak ada kerja korang nak ke? Mak joyah pon tak nak taw. Harap muka lawa, tapi apa pon tak boleh. So aku nak kawin tapi kena lah cari calon dulu. So sebelum kerja, study la dulu, masa study, time tue la nak cari calon isteri. Har nie namanyer pakej berganda. Abis study kerja. Masa kerja kumpul duit nak kawin. Dah cukup naik pelamin la. Tapi sebelum naik pelamin mentilah amek air sembahyang. AIkk air sembahyang kenapa?? Yelah akad nikah la dulu, hehehe....





0 comments:

Post a Comment

Takkan baca jer kot...




Back to Top