0

Teknologi vs tradisional..Mana lagi best???

Macam biasa entry baru pepatah pon baru lah, kali ini aku nak cungkil sikit pasal teknologi yang kita agung-agungkan masa kini. Kalo entry lama aku pernah tulis. rindunye nak main permainan tradisional bersama-sama teman masa kecil. Tapi masa kini aku rasa ramai lebih gemar kepada permainan teknologi. Pepatah pon ada mengatakan yang lama dikelek, yang baharu didukung.So aku rasa zaman pon dah berubah seiring dunia yang serba canggih masa kini.

Okie sebut pasay permainan teknologi masa kini korang suka main apa? Adakah korang suka main PS, PSP, XBOX,Game Komputer, MP3 apa lagi. Macam-macam permainan yang serba canggih masa kini yang kita boleh didapati di kedai-kedai gadjet. Kalo dulu kita boring duduk rumah, tetapi masa kini kalo duk umah pon aku rasa tak boring babnye permainan-permainan nie seperti bak cendawan tumbuh dalah hujan.Tapi pernahkah kita terfikir apa kesannya kepada kehidupan kita apbila kita lalai dengan semua nie.





So musim cuti nie mang best dapat menghabiskan masa dengan gadget-gatget nie. Nie lah masa yang agak sesuai lah. Yelah aku sebagai student kalo dah masuk sem baru mang tak dapot ler nak main benda-benda kejadah nie. Lagi-lagi bila asigment mencurah-curah macam air paip kat toilet.

Pape pon permainan tradisional jang dilupakan Adat lama harus diingatti juga. Misalnya masa nie lah aku nak ajar adik-adik aku mengenang kembali permainan lama seperti congkak, tinting, gasing. Korang ada. SO pepatah seperti tak lapuk dek hujan, tak lekang di panas. Maksudnya kita haruslah menjaga adat yang lama supaya kekal dan terus utuh dari zaman yang serba canggih masa ini.

Nak dipendekkan cerita sebenarnyar aku sekarang tengah usya-usya nak cari sesuatu yang baru yang tak pernah aku miliki. Aku pon alhamdulilah, musim cuti nie dapat la kumpul wet sikit tuk support nak beli benda nie. So harap-harap impian aku termakbul. Nak taw binatang apa tue jeng-jeng...


Harganya gak mahal la, tapi insyaallah kalo kumpul cikit-cikit, lama-lama jadi bukit kan. Amin. Salam...Satu Malaysia..

0 comments:

Post a Comment

Takkan baca jer kot...




Back to Top